Tuesday, March 20, 2012

MENDORONG KREATIVITI KANAK-KANAK

MENDORONG KREATIVITI KANAK-KANAK
   
  • KANAK-KANAK  SEBENARNYA SUDAH PANDAI BERFIKIR SECARA KREATIF WALAUPUN BELUM PANDAI MEMBACA DAN MENULIS. 
  • DAYA KREATIVITI KANAK-KANAK YANG SUDAH DILATIH BERFIKIR SECARA KREATIF SEJAK KECIL LAGI AKAN MEMBESAR DAN LEBIH TINGGI DAYA KREATIFNYA DARIPADA MEREKA YANG TIDAK DILATIH BERFIKIRAN KREATIF.
  • BAHAN-BAHAN SEPERTI GAMBAR-GAMBAR DAN LUKISAN BOLEH DIGUNAKAN SEBAGAI ALAT BANTU MELATIH KANAK-KANAK BERFIKIR SECARA KREATIF.
*
*




 PENAMPILAN VISUAL
 
GURU BOLEH MENGAJAR KANAK-KANAK MENGEMUKAKAN IDEA-IDEA KREATIF MEREKA SECARA VISUAL

*BAHAN-BAHANNYA SEPERTI KRAYON, KERTAS, PENSEL, CAT .

*GAMBAR-GAMBAR – MAJALAH, AKHBAR DAN BUKU SKRAP.

*BAHAN MENGGALAKKAN KOMUNIKASI DAN IMAGINASI SEPERTI DAUN, RANTING, KULIT KACANG GORENG DLL.
*BAHAN  TERBUANG- KOTAK, KERTAS, PAPAN DLL. 

BAHAN BINAAN – GAM, PITA, GUNTING, KLIP DLL.





 
OBJEKTIF SENI VISUAL –
  • MELIBATKAN DIRI SECARA AKTIF, KRITIS, KREATIF & SERONOK
  • MENAJAMKAN DAYA PERSEPSI DAN IMAGINASI
  • MENGENALI ASAS SENI REKA
  • MENGEMBANGKAN KEMAHIRAN ASAS
  • MEMBIASAKAN DIRI DENGAN MEMBUAT REKAAN SENI SECARA TERATUR, CERMAT & SELAMAT
  • MEMPRAKTIS NILAI KERJASAMA, YAKIN DIRI, DISPLIN DIRI DAN SIKAP TANGGUNGJAWAB
  








No comments:

Post a Comment